Bez kategorii

Zasada 80/20

Zasada 80/20 głosi, że 80% wyników wypływa tylko z 20% przyczyn, inaczej mówiąc skromniejszymi środkami i mniejszym wysiłkiem można osiągnąć większe efekty.
Schemat leżący u podstaw tej zasady został odkryty w

roku 1897, przez włoskiego ek

onomistę Vilfreda Pareto. Zasada 80/20 jest tak cenna dlatego, że idzie na przekór “wydaje mi się”, “sądzę”, “myślę że…” – nie mylić z intuicją.
Oczekujemy zwykle, że wszystkie przyczyny będą miały z grubsza taką samą wagę, że wszyscy klienci są równie cenni, że każda cząstka firmy, każdy produkt i każda złotówka przychodów ze sprzedaży jest równie dobra jak każda inna.
Tymczasem jest zupełnie inaczej, opierając się na tej zasadzie należy wyodrębnić tylko najbardziej kluczowe czynniki przyczyniające się do największej ilości wyników. kilka przykładów
* 20% produktów firmy daje jej 80% zysków * 20% klientów przynosi nam 80% wartości sprzedaży * 20% kryminalistów popełnia 80% przestępstw * 20% kierowców powoduje 80% wypadków * 20% słownictwa wystarczy by móc czytać 80% tekstów w jezyku * 20% powierzchni dywanu przypada na 80% zużycia * 20% ubrań nosimy przez 80% czasu * 20% naszej pracy daje 80% efektów * 20% naszego życia daje nam 80% szczęścia
Liczb 80 i 20 nie należy traktować jako jedyne słuszne, są one tylko najczęściej pojawiającą się w obserwacjach, równie dobrze może to być inna proporcja.
Słuszne w tej zasadzie jest to, że nie zdarza się aby 100% nakładów przynosiło 100% efektów.
Kierując się tą zasadą należy wyszukiwać te czynności, które przynoszą największe efekty pomijając inne mniej wartościowe, optymalizując w ten sposób nasze działania.
Dlaczego powinniśmy troszczyć się o zasadę 80/20?
Bez względu na to, czy zdajemy sobie z tego sprawę, czy też nie, zasada ta stosuje się do naszego życia, naszej społeczności i miejsca pracy.
© 2024 Biznesowe Doradztwo | WordPress Theme: Cosimo by CrestaProject.